fredag 5 december 2008

Slutbesiktigat och klart!

Det har hänt mycket sedan mitt senaste inlägg. Slutbesiktningen är avklarad, och uppenbarligen har vårt husbygge begåvats med duktiga hantverkare, för det var endast några mindre saker som behövde åtgärdas. Jag vill passa på att berömma våra montörer från Mattias Erikssons Bygg! De var snabba, noggranna och bra på att hålla snyggt omkring sig trots allt "rat" som det blir vid ett bygge. De vände även kyl och frys så att köket blev helt öppet.

I badrummet är massagebadkaret installerat - förutom att vi väntar på att en elektriker ska koppla på strömmen till alla tusen-och-en finesser; kanske kan man plasta in instruktionsboken och läsa den i badet? ;) Elementet under fönstret är bortplockat och ersatt med en vattenburen handdukstork, som vi placerat vid badkarets ena kortände. Även den är inkopplad, liksom golvvärme, tvättmaskin, torkskåp och spis. Bara torktumlaren kvar ... Den har vi fortfarande kvar i vårt nuvarande hus.

Vi har fått klart med vem som ska inreda övervåningen, och det arbetet börjar nästa vecka. Någon exakt summa har vi dock inte fått, men vi hoppas att den ungefärliga kalkylen kommer att hålla. En del av arbetet kommer vi att utföra själva, t.ex. ytbeklädnad samt panel i bastun.

Det senaste vi har gjort är att beställa ip-tv (Canal Digital), ip-telefoni och ... ja, heter det fortfarande bredband? De två sistnämnda kommer vi att ha via e-phone. Vi ska försöka ha det mesta trådlöst, eller via vägguttagen. Jag gillar inte sladdar, fast det tror jag inte att någon gör egentligen - sladdarna är oftast bara ett ont måste.

Mitt helgprojekt blir att köpa en ny micro och fler lampor. Det svåraste är att hitta den perfekta lampan till varje plats ... Många gånger tycker jag att lampskenet blir annorlunda på plats motför vad man hade tänkt, och den här gången ska jag lämna tillbaka allt som inte blir precis som planerat. Hellre en extra resa till affären än att gå och irritera sig i flera år ... Inte för att jag är någon perfektionist, men vissa saker är rätt viktiga, tycker jag.


Inga kommentarer: